Kako Napraviti SEO ili (Unutarnju) Optimizaciju Sadržaja za Tražilice

developeri rade seo optimizaciju web-stranice za tražilice

SEO (Search engine optimization) ili optimizacija sadržaja za tražilice je presudna za dobivanje više prometa na web-stranicu.

Ako želite vidjeti svoju web-stranicu na prvoj stranicu Googlea, svidjet će vam se strategije i savjeti (za početnike i napredne) u ovom vodiču.

Prije nego što prijeđemo na praktične SEO taktike, morate znati da postoji: On-page SEO i Off-page SEO.

 

Unutarnja Optimizacija (On-page SEO)

Unutarnja optimizacija SEO-a odnosi se na stvari koje možete učiniti na vlastitoj web-stranici. To znači da morate tražilicama olakšati pretraživanje vašeg sadržaja kako biste povećali šanse za prikazivanje svoje web-stranice u rezultatima tražilica (SERP).

 

Vanjska Optimizacija (Off-page SEO)

Vanjska optimizacija SEO-a odnosi se na stvari koje se događaju izvan web-stranice, ali poboljšavaju njen položaj u SERP-u. Web-stranica koja je kvalitetna i korisna, vjerojatno ima reference (backlinks) s drugih web-stranica ili društvenih mreža.

To tražilicama daje vrlo dobru naznaku o tome kako svijet (druge web-stranice i korisnici) percipiraju određenu web-stranicu.

 

Što je SERP

SERP ili Search Engine Results per Page je stranica koja se korisnicima prikaže na temelju ključne riječi ili izraza koju su upisali u tražilicu. SERP obično sadrži dvije vrste sadržaja, organske rezultate i plaćene rezultate.

Pod organskim rezultatima su web-stranice koje su rezultat algoritma tražilice, tj. one web-stranice koje su dobro odradile optimizaciju sadržaja za tražilice.

U slici ispod je Googleov SERP i rezultat pretraživanja po ključnoj riječi: “proteini”.

U plavom okviru su plaćeni rezultati (Google Ads‎), u crvenom okviru su organski rezultati, okvir s desne strane je Knowledge Graph, značajka koju je Google uveo 2012 godine. Prikazuje podatke tj. sažete odgovore na temelju ključne riječi.

 

SERP optimizacija

 

Kako Napisati Visoko Kvalitetni Sadržaj

Najvažnije: pišite sadržaj za svoje korisnike, ne za tražilice.

Izbjegavajte prekomjernu upotrebu ključnih riječi i ostale SEO “trikove”. Ako želite biti na prvome mjestu u SERP-u, morate zadovoljiti svoje posjetitelje.

Kako to učiniti? Pišite sadržaj koji donosi stvarne vrijednosti.

Uz sve veću konkurenciju, morate pisati gramatički i interpunkcijski ispravne članke koji obuhvaćaju sve o temi o kojoj pišete. Web-stranice poput Ispravi.me i Hrvatski jezični portal vam mogu biti od velike pomoći.

SerpIQ studija, pokazala je da vrhunski sadržaj ima više od 2000 riječi. Stranice na desetom mjestu u prosjeku imaju 400 riječi manje od stranica na prvoj poziciji.

Drugim riječima, sadržaj koji je visoko rangiran u 2019. pokriva cijelu temu na jednoj stranici. Za više informacija pročitajte objavu s Google Webmaster bloga.

 

rang u serp-u studija

 

Prvi paragraf vaše objave će najvjerojatnije pročitati većina posjetitelja, zbog toga je vrlo važna tražilicama. Preporučujem vam upotrebu ključne riječi u njoj, tj. u prvih 100 riječi. (Pogledajte prvu rečenicu ove objave.)

Pokušajte zadržati gustoću ključne riječi između 0.5% i 2.5%.

Upotrebljavajte podnaslove tj. h2 i h3 HTML kôd. Svakako upotrijebite ključnu riječ u barem jednom podnaslovu, ne u svakome.

 

Što je Ključna Riječ

Ključna riječ je glavna riječ za koju se nadate da će korisnici upisati u tražilicu i pronaći baš vašu objavu.

Ako je vaš blog u konkurentnoj tržišnoj niši, velika je vjerojatnost da se natječete s mnogim drugim renomiranim blogovima oko istih ključnih riječi.

Uvijek imajte na umu da ljudi ne upisuju samo jednu ključnu riječ u tražilice, već koriste izraze, tako da vaša ključna riječ može biti i izraz.

Osim ciljne ključne riječi vrlo važne su i LSI (popratne ključne) riječi. Te riječi su semantski povezane s vašom glavnom ključnom riječi. Google ih koristi za određivanje relevantnosti i kvalitete stranice tj. da bolje razumije o čemu pišete.

Upišite svoju ključnu riječ u polje za pretraživanje. Pogledajte što će vam Google predložiti:

 

lsi riječi na vrhu pretraživanja

 

zatim se pomaknite dolje do područja “Pretraživanja povezana s upitom”:

 

lsi riječi na dnu SERP-a

 

Podebljane riječi su LSI ili srodne ključne riječi za glavnu ključnu riječ. Dodajte ih (ne sve) ako imaju smisla za vaš sadržaj.

Dakle, ako pišete post o tome “kako smršaviti”, onda uključite i ove riječi:

  • bez dijete,
  • brzo,
  • u kratkom roku itd.

Možete ih pronaći i na web-stranicama poput LSI Graph.

 

7 Najvažnijih Čimbenika za Unutarnju Optimizaciju

  • Optimizacija ključnih riječi
  • Odgovarajuće naslovne oznake (title tag) i meta opis
  • Optimizacija slika za SEO
  • Unutarnje i vanjske poveznice
  • Najnovija sitemapa
  • Brzina učitavanja stranica
  • Prilagođenost mobilnim uređajima (responzivnost)

Naučite primjenjivati navedeno, obavezno pročitajte kako ubrzati učitavanje web-stranice tj. kako optimizirati web-stranicu za tražilice, i bit ćete na dobrom putu da svi vaši članci budu na prvoj stranici u SERP-u.

 

Optimizacija Ključnih Riječi za Vašu Tržišnu Nišu

Optimizacija ključnih riječi je proces optimizacije stranice/objave oko jednog skupa ciljanih ključnih riječi.

Najbolji besplatni alat za istraživanje ključnih i relevantnih riječi je od Googlea: Alat za planiranje ključnih riječi. Treba vam samo gmail račun kako bi ga mogli koristiti.

Postoji pet mjesta za prikazivanje ključnih riječi kako bi se dobio najbolji mogući rezultat:

  • Title oznaka
  • Naslov stranice ili objave
  • URL web-stranice
  • Naziv slike i Alt tekst
  • Ključne riječi u tekstu

 

Riješite To Jednostavno Kroz Par Koraka

1. Napišite Odgovarajuću Title Oznaku

Title (tag) oznaka je najvažniji faktor unutarnje optimizacije.

Vrlo važno za SEO je da vaša ključna riječ tj. izraz bude u njoj. Preporučujem vam da ju stavite na početak ako je to moguće!

Prve dvije-tri riječi su vrlo važne tražilicama, ispod je dokaz:

 

ključna riječ i title oznaka

 

Primjer: title oznaka moje objave (Kako instalirati Google AdSense u WordPress) je “Google AdSense – kako ga instalirati u WordPress web-stranicu 2019”. Ključna riječ “Google AdSense” je na početku.

Morate znati da su title oznaka i naslov objave različite stvari. Dok će se naslov vaše objave prikazati kao prvi naslov na stranici. Title oznaka se nalazi u <title> elementu.

Ona nije prikazana na vašoj web-stranici. Umjesto toga, prikazuje se na dva mjesta. Na vrhu prozora web preglednika:

 

title oznaka na vrhu web preglednika

 

i kao naslov stranice u rezultatima tražilice:

 

title tag oznaka

 

Instalirajte odličan i besplatan dodatak Yoast SEO da biste ručno dodali title oznaku i opis stranice. Maksimalna duljina je trenutno 600 piksela tj. oko 60 znakova, imajte na umu da svaka title oznaka mora biti jedinstvena!

Jeste li čuli za modifikatore?

Modifikatori su riječi koje možete postaviti prije ili nakon title oznake kako biste povećali promet na vašu web-stranicu pomoću “long tail” ključnih riječi.

Ako pretražujete “restorani Zagreb”, možda ćete pretraživati i “najbolji restorani Zagreb” ili “restorani Zagreb recenzije”.

Ispod je popis različitih modifikatora koje možete odabrati:

  • tekuća godina (2019),
  • tutorial,
  • vodič,
  • recenzija,
  • najbolji,
  • jednostavno,
  • brzo,
  • odlično.

 

2. Dodajte Ključne Riječi u Naslov Stranice ili Objave

Preporučujem vam upotrebu samo jednog naslova po objavi ili stranici, i više podnaslova. Obavezno provjerite da li je naslov u <h1> elementu, neke teme poništavaju ovu postavku.

 

provjera HTML koda

 

Naslov vaše objave jedan je od najvažnijih faktora za SEO i trebao bi sadržavati ključnu riječ. Podnaslovi (ne svi) također mogu sadržavati vašu ključnu riječ ili LSI riječi.

Možete lako kreirati podnaslove unutar vaših objava tj. stranica ako označite riječ, kliknete na padajući izbornik u vizualnom editoru teksta, i odaberete veličinu podnaslova.

 

naslov i podnaslov u WordPressu

 

3. Meta Description (Opis Stranice/Objave)

Meta opis nema direktan utjecaj na SEO tj. rang objave, tražilice ga ne upotrebljavaju kako bi odredile o čemu pišete. Međutim, iznimno je važan jer se prikazuje u rezultatima tražilice odnosno utječe na CTR.

Nema sumnje da Google koristi stopu organskih klikova (CTR) kao signal u rangiranju. Čak i da ga ne koristi, morate optimizirati svoj sadržaj za CTR.

Više klikova = više prometa.

Uvjerljiv, dobro napisan meta opis može potaknuti korisnika da klikne na vašu objavu umjesto na neku drugu u SERP-u.

Upotrijebite ključnu riječ u opisu, Google će ju podebljati (bold). Nemojte koristiti posebne znakove jer se ne prikazuju, upotrijebite između 100-150 znakova.

 

meta opis stranice

 

Morate znati da Google nekada prepisuje meta opise. To znači da ono što unesete, neće se uvijek pojaviti u SERP-u. Kao i kod title oznake, važno je da meta opis za svaku stranicu bude jedinstven!

 

4. Skratite Permalink (Stalnu Vezu) Stranice/Objave

WordPress prema zadanim postavkama ima neobičnu URL strukturu koja nije SEO optimizirana.

Primjer: “https://imedomene.com/2018/06/05/naziv-objave”.

Promijenite to kako bi stalna veza sadržavala vaše ključne riječi.

U nadzornoj ploči kliknite na Settings » Permalinks, odaberite post name (naslov objave) i kliknite na save changes.

Matt Cutts, Googleov voditelj spam tima je izjavio da preferiraju kratke URL-ove od 3-5 riječi, koje lako mogu razumjeti ljudi i tražilice. Stoga, uvijek uredite stalnu vezu!

 

url i pozicija u serp-u

 

Da biste to učinili dok pišete novu objavu, kliknite na gumb edit, nalazi se pored vašeg URL-a.

 

skraćenje url-a objave ili stranice

 

Unesite URL kojeg želite koristiti. Obavezno odvojite vaše ključne riječi crticom (-). Kada završite, kliknite na gumb OK.

 

url u WordPressu je promijenjen

 

Važno: svaki URL u WordPressu mora biti jedinstven. Ne smijete imati dvije objave ili stranice koje upotrebljavaju isti URL!

Nakon što ste objavili stranicu/objavu vrlo bitno je da ne mijenjate njegovu stalnu vezu. Budite vrlo oprezni pri promjeni stalnih veza postojećih stranica/objava jer ćete izgubiti povratne veze (backlinks) s društvenih mreža i postojeći SEO rang.

Ako promijenite strukturu stalne veze, obavezno preusmjerite prethodni URL na novi uređivanjem .htaccess datoteke ili upotrijebite WordPress dodatak Change Permalink Helper.

 

5. Optimizirajte Slike i Dodajte Alt tekst

Vjerojatno ste primijetili da ja koristim puno slika, snimaka zaslona i infografika na WP Developeri.

Zanimljive slike i videozapisi mogu smanjiti stopu napuštanja početne stranice i povećati provedeno vrijeme (Dwell time) na web-stranici.  Ako Google vidi da posjetitelji u kratkom vremenu odlaze s vaše stranice, brzo će vas maknuti s prve stranice u pretraživanju.

Stoga, dodajte minimalno jednu vrstu multimedije (video, audio, sliku) u svaki post koji objavite na blogu.

Nadalje, Google i druge tražilice ne mogu “vidjeti” vaše slike. Umjesto toga, one se oslanjaju na tekst kojeg vide u “alt tagu”.

Na primjer, pogledajte istaknutu sliku ove objave, odnosno njen naziv i alt tekst.

 

istaknuta slika u WordPressu

 

Uvjerite se da barem jedna slika sadrži ciljanu ključnu riječ u nazivu i alt tekstu!

Izbjegavajte pretrpavanje alt teksta ključnim riječima, Google takav sadržaj smatra spamom tj. kažnjava niskim rangom u SERP-u.

Možete lako dodati Alt tekst na nove/postojeće slike:

1. U vizualnom editoru teksta kliknite na sliku, zatim na ikonu olovke.

 

kako dodati alt tekst

 

2. Upišite alt tekst u polje “alternative text“. Možete dodati ključnu riječ ako je primjenjiva za tu sliku, nemojte dodavati ključne riječi na sve svoje slike!

 

upisivanje alt teksta

 

Drugi način: u nadzornoj ploči idite na Media » Add New, kliknite na select files i odaberite sliku, zatim kliknite na edit. U novom prozoru pod alternative text, opišite što se nalazi na slici.

Uvijek promijenite naziv slike prije nego što ju prenesete u WordPress. Upotrijebite opisne nazive koji prikazuju vaše ključne riječi, a ne besmislene generičke nazive.

Za puno više informacija pročitajte kako optimizirati slike za web i tražilice.

 

6. Koristite Ključne Riječi na Odgovarajući Način u Sadržaju

U starim danima SEO-a, mogli ste visoko rangirati svoju web-lokaciju pomoću “black hat” tehnike poznate kao “keyword stuffing”.

To znači da ste ključnu riječ trebali dodati u sadržaj 100 puta. Danas su tražilice mnogo sofisticiranije. Što znači da “keyword stuffing” više ne funkcionira odnosno kažnjava se.

Ono što funkcionira je korištenje ključne riječi (i slične varijacije tog pojma) na nekoliko mjesta na stranici.

Dok izrađujete sadržaj stranice ili objave, važno je da ključne riječi uključite na prirodan način. Nemojte ih koristiti čudno ili prekomjerno, Google svakodnevno ugađa svoj algoritam kako bi lakše filtrirao spammere i ne kvalitetan (zastarjeli) sadržaj.

Iskoristite odličan WordPress dodatak Yoast SEO za postavljanje i analiziranje sadržaja uz pomoć ključne riječi.

Ispod su napisane i ostale važne stvari.

 

Unutarnje Povezivanje Stranica (Internal Links)

Unutarnje poveznice su poveznice koje vas usmjeravaju na istu domenu na kojoj se i one same nalaze. Da pojednostavim, unutarnja poveznica je ona koja vas preusmjerava na drugu stranicu koja se nalazi na istoj web-stranici.

Npr. vezani članci na kraju svake objave pomažu vam u izgradnji unutarnjih poveznica. Osim prikazivanja povezanih objava ispod sadržaja, trebali bi kreirati unutarnje veze prema drugim srodnim objavama.

Što više veza objava ili stranica ima, važnija je tražilicama. Unutarnje veze su “dofollow” i podižu SEO rang.

Dodajte najmanje dvije u svaki članak.

Zašto je to važno? Google pretražuje i indeksira web-stranice sljedeći poveznice, interne i eksterne, koristeći bot nazvan Google bot. Bot prvo dolazi na početnu stranicu, započne ju renderirati zatim slijedi prvu poveznicu.

Sljedeći poveznice, Google određuje odnos između različitih stranica, objava i drugog sadržaja. Na taj način, on otkriva koje stranice na vašoj web-stranici pokrivaju slične teme.

 

Uvijek Dodajte Vanjske Veze (Outbound Links)

Dodajte 2-4 vanjske poveznice na 1000 riječi prema web-stranicama s dobrim ugledom poput WordPress.org ili Wikipedia.org.

Vanjske poveznice poboljšavaju korisničko iskustvo i pokazuju Googleu da je vaš sadržaj vjerodostojan!

Obavezno sve unutarnje i vanjske poveznice za koje ste plaćeni obilježite atributom “rel = nofollow”. Taj atribut postoji kako bi se spriječilo neprirodno podizanje ranga tj. utjecalo na SERP.

Ovo uključuje i:

  • priopćenja za tisak,
  • affiliate linkove,
  • nativno oglašavanje,
  • forum,
  • komentare,
  • sve što uključuje ono što Google naziva “nepouzdanim sadržajem“.

Primjer: <a href=”https://www.google.com/” rel=”nofollow noopener”>Google</a>

 

Važnost Sitemape

Sitemapa je datoteka koja sadrži popis stranica s vaše web-lokacije koje želite indeksirati pomoću tražilica. Trebala bi biti smještena u “rootu” vaše web-lokacije (ne u mapi).

Morate znati da ona ne utječe na vaš rang, nego omogućuje tražilicama bolje indeksiranje i razumijevanje strukture vaše web-stranice.

Sitemapa, također govori tražilicama koliko često ažurirate/objavljujte postove i stranice. Nažalost, WordPress nema u sebi ugrađen alat za stvaranje sitemapa, zato postoji dodatak Google XML sitemaps.

Nije bez veze Google uključio opciju “dodaj XML Sitemapu” u Search Console.

 

Dodajte Svoju Web-stranicu u Google Search Console

Google Search Console je skup alata koje Google nudi vlasnicima web-stranica. Pružaju vam se izvješća i podaci koji će vam pomoći da razumijete kako se vaše stranice prikazuju u rezultatima pretraživanja.

Isto tako možete vidjeti ključne riječi koje su korisnici upotrijebili prije nego su došli na vašu web-stranicu. Koliko puta je prikazana svaka stranica u rezultatima pretraživanja, koliko klikova imaju vaše stranice i puno više.

Možete i lako saznati kako Google indeksira vašu web-stranicu, kao i sve moguće poteškoće sa sigurnošću ili izvedbom. Također možete zatražiti indeksiranje ako kliknete na “Dohvati kao Google”.

 

search console sučelje

 

Nemojte zaboraviti dodati vašu sitemapu.

 

Prilagođenost Mobilnim Uređajima (Responzivnost)

Tema koju upotrebljavate mora biti responzivna.

Ako koristite stariju temu ili temu koja nije dizajnirana u skladu s modernim standardima, mogli biste ugroziti korisničko iskustvo posjetiteljima koji dolaze na vašu web-stranicu s mobilnih telefona.

Takva loše kodirana WordPress tema, povećat će stopu napuštanja (bounce rate) i smanjiti vrijeme koje korisnici provode na vašoj web-stranici. To su dva vrlo bitna čimbenika koje Google upotrebljava za određivanje kvalitete sadržaja!

Google je 2018. godine uveo “mobile-first indexing” nakon godinu i pol testiranja. Prije ovog ažuriranja, Google je paralelno vodio dva indeksa: mobilnu verziju i verziju za računala.

 

seo mobile

 

Mobile-first index upotrebljava mobilnu verziju vaše web-stranice za indeksiranje i rangiranje. Ako je vaša web-stranica već savršeno optimizirana (responzivna) za mobilne uređaje, nećete imati problema.

Ako nije, možete očekivati pad u rangu. Za više informacija pročitajte Googleovu objavu: best practices for mobile-first indexing.

 

Sami Optimizirajte Sadržaj za Tražilice s Dodatkom

Možete sami optimizirati unutarnji sadržaj na stranici bez korištenja dodataka, tako da pravilno upotrijebite ključne riječi i povežete stranice s unutarnjim poveznicama.

Međutim, možete značajno povećati svoj SEO rezultat ako instalirate kvalitetni SEO dodatak. Najbolji besplatni su: Yoast SEO i All in One SEO Pack.

Ako trebate pomoć s instaliranjem dodataka, pročitajte članak kako instalirati WP dodatak.

Jeste li primijetili što sam sada napravio?

Ako su unutarnje poveznice relevantne, dodajte ih na prirodan način i nemojte ih ovako napisati: “za više informacija kliknite ovdje”.

Zašto? Zato što Google koristi Anchor text kao signal u rangiranju.

Anchor text je tekst u sadržaju koji se može kliknuti.

Anchor text koji je pun ključnih riječi smatra se spamom, zbog toga pazite što radite.

 

Najbolji WordPress Dodatak za SEO

All in One SEO Pack dodatak napravili su 2007. godine Michael Torbert i Steve Mortiboy. Yoast SEO počeo je kao WordPress SEO by Yoast, 2010. godine napravio ga je Joost de Valk.

I jedan i drugi su izvrsni, nude sve značajke koje su vam potrebne da biste dobili maksimalne SEO pogodnosti na vašoj WordPress web-stranici.

Osobno koristim Yoast SEO na svim svojim web-stranicama, najbolja značajka mu je analiza sadržaja pomoću ključnih riječi, koja jako pomaže početnicima da shvate kako bi trebali napisati naslov objave, title oznaku i opis stranice.

 

WP plugin

 

Što je RankBrain i Dwell Time?

Google je nedavno objavio da je RankBrain njihov treći najvažniji faktor u rangiranju!

Pitanje je, što je on točno?

RankBrain je algoritam strojnog učenja koji Google koristi za sortiranje rezultata pretraživanja. Osim toga, navedeni algoritam omogućuje mu da sazna više o upitima za pretraživanje tj. da ih razumije na dubljoj razini.

Možda zvuči komplicirano, ali nije. RankBrain samo mjeri kako korisnici stupaju u interakciju s rezultatima pretraživanja, te ih rangira u skladu s tim.

Na primjer, recimo da pretražujete moju omiljenu slasticu “ledeni vjetar”.

 

primjer za RankBrain

 

Četvrti rezultat izgleda posebno primamljivo pa odmah kliknete na njega. Prikaže vam se odlična stranica na kojoj provedete 4 minute i pročitate svaku riječ.

RankBrain će to zabilježiti i dati joj mali porast u rangu. Taj dugi Dwell Time govori mu da ste dobili puno vrijednosti od tog rezultata.

 

porast ranga

 

S druge strane, recimo da radite istu pretragu. No, ovaj put kliknete na prvi rezultat. Ali sadržaj je loš i web-stranica je ružna, pa se nakon nekoliko sekundi vratite nazad na pretraživanje.

Taj vrlo kratki posjet govori Googleu da niste zadovoljni tim rezultatom.

 

pad u rangu

 

Zatim kliknete na četvrti rezultat i vidite da je rezultat vrijedan čitanja. RankBrain će to primijetiti i zabilježiti. Ako puno korisnika brzo napusti prvi rezultat, Google će ga maknuti s prvog mjesta.

Kao što možete vidjeti, RankBrain se fokusira na dvije stvari:

  • Koliko dugo netko ostaje na vašoj stranici (Dwell Time)
  • Postotak ljudi koji klikne na vaš sadržaj (CTR)

Nedavna studija SearchMetricsa podržava ovu tvrdnju. Otkrili su da je prosječno vrijeme zadržavanja za deset najboljih rezultata u pretraživanju: 3 minute i 10 sekundi.

 

Sigurnost i SEO

Preporučujem vam da onemogućite pingbacks i trackbacks, odznačite “attempt to notify any blogs…” i “allow link notifications from other blogs…“.

 

kako onemogućiti pingback i trackback

 

Pingbacks i trackbacks (povratni pingovi i povratne veze) imaju potencijal uvesti spam na inače bezopasnu WordPress web-stranicu. Neželjeni sadržaj i zlonamjerni napadi mogu ozbiljno naštetiti vašoj web-stranici i smanjiti vaš rang u SERP-u.

Nadalje, možete odznačiti “allow people to post comments on new articles“. Kada otvorite svoju web-stranicu komentarima drugih korisnika, riskirate loše poveznice koje štete vašem rangu i vašim posjetiteljima.

Obavezno provjerite da niste slučajno sakrili svoju web-stranicu od tražilica. Idite na Settings » Reading u nadzornoj ploči, odznačite search engine visibility.

 

search engine visibility

 

Nadam se da vam je ovaj članak pomogao naučiti kako pravilno napraviti unutarnju optimizaciju sadržaja. Provedite sve navedeno u djelo i vidjet ćete povećanje prometa vrlo brzo tj. čim tražilice obrade vaše promjene.